Lær mer om den tradisjonelle rettighetsstyringen i Busy

Ulike rettighetsnivåer har tilgang til forskjellig funksjonalitet. Her får innsikt i hvordan de ulike rettighetene i Busy fungerer.

Obs: Vi har nå lansert en mer avansert og fleksibel rettighetsstyring som du kan lese om i vår hjelpeartikkel om roller.

To grunnleggende rettighetsnivåer

Det er i hovedsak to grunnleggende rettighetsnivåer i Busy:

Administrator

Har alle rettigheter i Busy. Dette innebærer blant annet å endre betaling, opprette integrasjoner for hele arbeidsområdet, invitere og administrere brukere, opprette og endre arbeidstyper, kategorier m.m.

Ansatt

Betyr at du kan føre tid på dine prosjekter og se din egen tid, samt andres tidslinje for planlegging. I tillegg får personen mulighet til å se sin egen data i timebanken, og rapporter over timer selv ført. En ansatt kan også legge inn personlige integrasjoner som kalendersynkronisering. I tillegg til dette eksisterer det et sett med justeringer man kan gjøre for ansatt ved å gå til «Brukere» -> «Navn på bruker» -> «Rettigheter».

image-Mar-14-2024-04-16-51-4422-PM

  • Opprette prosjekter og administrere kunder: Dette brukes gjerne for ansatte som er prosjektledere og må kunne opprette, endre og justere prosjekter de er prosjektleder for, samt godkjenne og fakturere prosjektet. Når en person oppretter et prosjekt blir de automatisk satt som prosjektleder. De får også tilgang til å opprette nye kunder og legge til disse på prosjekter.
  • Leserettigheter tidslinje: Dette styrer om ansatte kan bytte mellom andre ansatte sine tidslinjer fra timeføringen. Ved å skru det av vil fortsatt ansatte som er gruppeledere kunne se tidslinjen til ansatte i sine grupper/undergrupper. Fra innstillinger for arbeidsområdet kan dette settes som standard for alle nye brukere. Den ansatte vil uansett ha tilgang til sin egen tidslinje.
  • Leserettigheter planlegger: Den ansatte vil ha tilgang til å se alle ansatte i planleggeren i Busy. Ansatte som er gruppeledere vil både kunne se de ansatte de er gruppeleder for i planleggeren, og kunne planlegge tid på de. Om man skrur denne innstillingen av vil den ansatte fortsatt kunne se seg selv i planleggeren.
  • Tilgang til timebank: Hvis denne er på vil den ansatte se seg selv i timebanken, og kunne se sin egen fleksisaldo, feriesaldo m.m. Om man skrur den av vil ikke den ansatte ha tilgang til seg selv i timebanken.

Gruppeleder

En gruppeleder er en ansatt med ansvar for et sett med brukere i sin gruppe/undergruppe, gjerne en avdelingsleder eller teamleder. Når man oppretter en gruppe kan man sette en person som gruppeleder. Denne personen kan se og endre alle timer for alle brukere innenfor sin gruppe/undergruppe, har tilgang til timebank og rapporter og kan godkjenne tid for alle i gruppa.

 

Grupper og undergrupper kan brukes for å modellere svært avanserte organisasjonstrukturer, noe som er beskrevet i en egen artikkel i vårt hjelpesenter.

Prosjektleder

En prosjektleder er vanligvis den som har det operative ansvaret på et prosjekt, og settes per medlem på prosjektet. En prosjektleder har rettighet til å gjøre endringer på et prosjekt, legge til medlemmer, timepriser, budsjetter m.m. En prosjektleder har også rettigheter til å se og endre alt av rapporter for timer ført på prosjektet han/hun leder. Dette innebærer endring av antall fakturerbare timer og timepris, godkjenning av timer, samt fakturering av timer gjennom ordre. En person vil automatisk bli satt som prosjektleder for prosjekter de oppretter.

 

Har du behov for mer avansert rettighetsstyring enn vår standard rettighetsstyring kan gi deg? Prøv rettighetsstyring med roller!